kehilangan

24 October 2013- Khamis...

hari penentu segalanya... aku trlalu buntu untuk membuat keputusan.. aku keliru.. keliru yang amat.. adakah keputusan yang akan aku buat pada hari khamis nie benar ataupon tidak...

Ya Allah.. aku buntu.. aku keliru... aku tak tahu jalan ape yang sepatutnya aku pilih sekarang nieh.. aku tak boleh nak teruskan dalam ape yang aku alami sekarang.. tapi aku tak nak terus terusan menghampakan harapan dia...


aku buntu.. 

sejak dua menjak nie.. terlalu banyak perubahan pada dia.. ye.. terlalu banyak... selalu bercakap tentang kematian.. nampak keletihan dan kelesuan.. tiap2 hari dia akan tegur kalau aku tak solat dan dia akan tanya aku dah solat ke belom.. 

tapi hari ni.. dia x tanya pon.. lepas magrib.. aku pergi kedai sekejap.. then bile aku balik kedai balik.. dia dah balik.. semalam pon sama.. biasanya dia akan ikut aku balik.. tapi semalam dia tak ikut pon.. dia balik dulu.. 


Ya Allah.. janganlah terjadi ape2 pada ayahku Ya Allah.. aku masih belom bersedia untuk kehilangannya..


aku cakap dengan mak aku.. 

aku : umi, sejak dua menjak nie... akak perasan abah banyak sangat sebut tentang kematian mi... *sambil mengawal sebak didada...

umi : ye?? entahlah kak.. kalau dah betul ajal dia dah sampai, kita nak buat macam mana.. kita nak tak nak kita kene redhakan dia juga.. mungkin masa dia dah sampai dulu sebelum kita.. 

aku : *menangis lalu melentokkan kepala atas lutut umi ku..

terlalu banyak kehilangan yang aku rasakan dalam tahun ni.. aku kehilangan akmal.. aku kehilangan kawan baik ku.. dan kini.. aku x nak kehilangan ayahku.. aku takut.. aku tak tahu macam mana dengan kehidupan aku selepas nie tanpa seorang ayah disisi aku..

*throwback*

seusai solat isyak...

ayah aku melentokkan kepalanya diatas bahu umi... time tu mereka masih lagi atas sejadah dan umi masih lagi sedang memakai telekung.. aku?? duduk tepi pintu bilik.. *mengintai*

abah : umi, cube umi bayangkan, abah tengah letak kepala atas bahu umi macam nie, tengah cakap2 macam nie.. tertibe abah senyap.. bile umi panggil abah, abah dah tak menyahut.. rupanya abah dah pergi...

umi : *tolak abah* hish.. ape abah cakap macam tu.. biarlah umi yang pergi dulu.. umi tak boleh hidup kalau xde abah.. macam mana dengan anak2 nanti...

abah : abah rasa biarlah abah yang pergi dulu.. nanti kalau abah dah xde umi jaga anak2.. jangan bagi anak2 tinggalkan umi.. 

umi : *menangis lalu memeluk abah*