Janji Allah Itu Pasti

assalammualaikum

semakin hari semakin bergiat aktif aku dengan blog aku semula... mana tak nya kalau masalah yang datang kali ni tak berhenti.. macam sungai yang mengalir tanpa henti.. ye.. aku tahu aku sedang diuji.. ketika inilah Allah sedang menguji kekuatan aku...

sejujurnya aku bukanlah wanita yang kuat seperti Mariam... aku hanya wanita lemah yang bisa menangis ketika berhadapan dengan masalah.. 

menangis??

ye.. itu saja cara aku.. tiada cara lain.. marah?? siapa yang aku perlu marah?? mungkin ujian ini datangnya dari silap aku yang sebelum nie... macam orang kata.. zaman sekarang nie *Allah bayar Cash je*.. kadang2 nangis jugak boleh tenangkan hati aku yang gundah gulana nie... 

aku?? hurmmm.. ye.. siapa yang tak mengeluh kalau berada dalam keadaan yang macam nie.. i am sick of crying.. tired of trying.. yeah... u see i am smilling.. but inside i'm dying... 

aku sorokan kesengsaraan aku disebalik senyuman dan gelak tawa aku.. but inside... "jiwa kosong" nope.. aku bukan di kategorikan dalam jiwa kosong.. sebab dalam jiwa aku.. aku masih ade Allah Yang Satu.. aku masih ade keluarga dan aku masih ade dua orang sahabat yang sentiasa ade bersama aku..

dua orang sahabat?? ye.. ean dan iylia.. sekrang ean dah jauh tinggalkan aku.. even dia jauh tinggalkan jasad aku.. tapi dye tak pernah tinggalkan hati aku.. dia pergi untuk berjihad dengan ilmu... so.. hidup aku,, tinggal seorang je lagi sahabat yang sentiasa berada dengan aku even susah, senang, suka, duka, nangis, tawa... 

siapa??

iylia Hazirah ABD Rahim

dia yang aku ade sekarang... kami sama tempat belajar.. sama tempat kerja.. rumah dekat... hari2 aku tak pernah terpisah dengan dia... gelak tawa kami... tangisan kami.. hanya kami yang tahu ape rahsia desebalik jiwa kami... gaduh hari ni esok baik.. biasalah.. adat dalam persahabatan.. sedangkan lidah lagi tergigit.. inikan pula persahabatan...

tapi.. lepas ni kehidupan aku akan jadi keseorangan.. kerana tiada lagi kawan yang bergelar sahabat disisi aku.. dia juga bakal meninggalkan aku seperti mana ean tinggalkan aku.. ye aku tahu ean pergi belajar.. tapi macam mana pula dengan akmal.. satu2 nya kawan lelaki yang selalu menasihati aku.. yang selalu bagi aku senyum.. dan tak pernah kedekut dengan gelak tawa dan senyuman nya... dia tinggalkan aku dalam sekelip mata.. dia pergi menghadap ilahi... 

kini aku seorang.. bila aku bangun pagii, siapa lagi aku nak kejut.. bile lagi aku nak merunggut kalau iylia jalan lambat.. dengan siapa lagi aku nak gaduh, nak bermanja, nak bergurau.. selama nie.. dialah sahabat yang menumpangkan bahunya untuk aku.. tapi lepas nie siapa lagi?? aku cube bentuk persahabatan kami dengan lebih teguh.. tapi aku mintak maaf.. sebab aku tak mampu nak menjadi seperti sahabat2 Nabi Muhammad..

lepas ni.. aku bangun terus pergi kerja tanpa kejut dia, tanpa tunggu dia kat tepi tangga... tanpa gelak tawa dipagi hari... ye.. semuanya dah pergi.. kini tinggal aku seorang lagi...

siapa lagi yang aku ada.. semuanya aku dah tinggalkan?? ye.. aku dah feed up dengan semua nie... halim?? aku cube untuk bersabar sebaik mungkin.. aku cube.. tapi aku mintak maaf.. cinta aku tak sehebat cinta Zulaikha kepada Nabi Yusoff.. aku berhenti mengejar.. aku berhenti berharap.. aku berhenti merinduimu dan aku berhenti mencintaimu... tapi kita tidak pernah berhenti berkawan..


mungkin inilah jalan yang terbaik untuk aku dari aku terus tersiksa menanti sesuatu yang tak pernah pasti... 

semua ni dah tertulis.. kita manusia yang hanya mampu merancang.. Allah yg menentukan segalanya.. tapi kalau kite hanya merancang tanpa berusaha pon x boleh jugak.. kerana Allah masih memberi kite peluang untuk mengubah hidup kita... 


kadang2 apa yang kite mencuba dan usaha itu tak semestinya kita dapat kecapi.. kerana kadang2 kita jugak akan terjatuh.. tak selamanya kite akan berada diatas... setiap manusia telah ditulis ujiannya oleh Allah.. 


Allah tak kan memberi ujian yang melebihi kemampuan hambanya..
thats All...
Assalammualaikum.. 

*walau sesusah manapon hidup yang dilalui, biarlah tetap teguh iman dihati.. jangan sesekali mempersoalkan mengapa diriku duduga begini dan begini... letakkan harapan kite sepenuhnya kepada Allah.. kerana Allah tidak akan sesekali mengecewakan hambanya.. manusia itu sering mengecewakan.. tapi Allah tidak... 

biar rebah, jangan berubah..
biar kalah, jangan berpaling arah...
biar terbuang, teruskan berjuang...
ujian itu tarbiyah dari Allah..
semakin dekat padanya semakin kuat taufan yang melanda..
usah resah bila diri diuji Allah..
kerana
pasti ada hikmah yang tersembunyi..
pasti ada bahagian hakiki..
JANJI ALLAH ITU PASTI..