Doa dan Takdir

"mencintai itu tidak semestinya memiliki"

bagi aku, cinta itu akan sentiasa dimiliki apabila kita mencintai orang yang mencintai kita..
kita hanya manusia biasa, yang tak pernah dapat lari dari fitrah..
cinta itu ibarat ubat..
dialah racun dan dia jugaklah penawar...

dalam mencintai tidak perlu menjadi yang sempurna..
tapi cukuplah menjadi diri sendiri..
dalam menerima tidak perlu memilih yang mengikut nafsu hati
terimalah dengan seadanya..

hati??
kenapa dengan hati ini?
menerima tanpa alasan..
memberi tanpa balasan..
jadi apakah alasan ku suatu hari nanti untuk meninggalkannya??
juga tiada alasan..

banyak pilihan yang telah ku buat dalam hidup ini
tapi tidak pernah satu pun yang rasanya serbagini...
aku juga buntu
kenapa sebigini?

aku takut..
ye, aku takut rasa ini tenggelam ditengah lautan
dihanyut badai dan terdampar ditepian..

siang malam aku berdoa
moga rasa takut ini pergi dan rasa cinta itu kekal
aku merintih pada-Nya
moga hubungan ini sampai ke puncaknya
bertemu dengan penghujungnya..

kata orang
"kalau dah jodoh tak kemana"
tapi kita perlu tahu
"hanya doa yang dapat mematahkan takdir"

jangan disalahkan itu jika itu pilihan kita..
kerana manusia telah dilengkapkan dengan akal

aku hanya gadis tipikal 
yang tidakpernah lari dari meraih cinta manusia
aku bukanlah sempurna dalam mencintai
dan tidak akan pernah puas dalam menerima

tapi
apa yang ku harap
ikatan ini kekal sehingga halal
semoga suatu hari nanti
apabila aku merenung wajahnya dihadapanku
aku memperoleh pahala
sepertimana 
pahala yang aku dapat apabila aku
melihat bentangan langit dan lautan
subhan Allah

tapi sekiranya ini semua hanya impian dialam mimpi
ku mohon
damaikanlah hatiku dengan ketentuan-MU






.