ibu

tetamu mula membanjiri rumah.. sini sana semua sibuk menyediakan makanan.. tapi daam kesibukan tu mata aku terjatuh pada sosok tua yang sedang berdiri di ruang solat.. aku menyapa.. " tok mi buat ape tuu" walhal aku nampak dia baru nak sarungkan telekunguntuk menunaikan solat isyak... tapi sapaan aku dibiarkan sepi... aku mendekati lagi, dan kelihatan jelas sosok tua itu sedang menangis.. mengalir air matanya laju jatuh ke pipi..." tok mi menangis ke ke?" cepat2 dia hapuskan air mata dia..

"erh mane ade nanges" sambil terus terusan mengelap air matanya yg tidak henti mengalir... aku terus peluk tubuh tua tadi seeratnya dan berjurai juga air mata aku... " ya Allah, ringankan lah beban org tua ni ya Allah" detik aku dalam hati..."tok mi jangan nanges nanti akak nanges juga" kata aku sambil menyentuh kedua pipinya dengan telapak tangan aku yang gebu mulus ni...

"hish x nangis lah" tubuh tua tadi menepis tangan aku lalu mengakat kedua belah tangannya menadah doa yang tidak kedengaran di telinga aku.. lalu jatuh lagi mutiara jernih itu dipipinya.. di amin kan doa dan mengangkat takbir bagi meneruskan solat.. aku berlalu ke dapur dalam tangisan sebak..

"kenapa tok mi nangis?" soal aku pada ummi... "kecik hati dengan suami dan abah, sebab tadi tok bek marah dia teruk, pastu abah kau pulak marah dia sebab bagi obek makan lambat"

ya ALLAH, mengalir laju lagi air mata aku... ya Allah dosa apakah lagi yang telah abah aku lakukan... tergurisnya hati seorang ibu sehingga mengalir air matanya diatas sejadah... ya Allah...

terus si ibu tadi masuk kebilik seusai solat.. aku mengikutinya dari belakang... " tok mi nak call sape tu" tanya aku bile terlihat henfon ditagannya dan jarinya leka menekan button seperti mencari no seseorang untuk dihubungi... "tok mi nk balik dah" jawapnya..

si ibu itu mula membawa diri, kurungkan diri dalam billik, walaupon tidak lagi kelihatan air matanya tapi aku tahu hati dia sedang sakit dan kecewa.. tetamu yang datang memanggil manggil nama nya ajak makan, dan dia pon keluar dengan tersenyum seperti tidak pernah nangis tadinya...

diajak makan tapi ditolak, dipaksa makan baru lah makan... tapi makanan tu dibawa jauh ke dapur dan dimakannya sorang2 di curuk dapur seperti membawa diri... seusai makan dikemas barangnya untuk pulang bersama tok bek dan anak bongsunya..

ummi hulurkan tangan untuk bersalam dengan tok mi dan ditariknya ummi kedalam dakapannya... nah,,, mengalir lagi air mata nya yang mungkin sedari tadi ditahannya... dibisik kekuatan ketelingganya "ummi sabar ya, ujiann Allah bagi ni ade ganjaran dia esok kt akhirat... ummi gan yan sama je naseb" bisik ummi kepada tok mi...

ya Allah..drama apakah ini.. air mata ku tahan..kini giiran aku pula salam dan memeluknya.. ku cium dahi tubuh tua itu  sepuasnya dan aku bisik supaya dia memaafkan dan bersabar. dan berjurai lagi air matanya... ya Allah... sebak sangat...

lantas aku terfikir, besarnya dosa si anak td kerana telah kecewakan hati si ibu dan tidak hairan lah si anak tadi hidup dalam keadaan yang tidak ppernah tenteram dan segala usaha nya untuk hdup mewah tidak pernah berhasil... segala rezkinya yg masuk hilang seperti hangus terbakar...