Permainan Perasaan

assalammualaikum..

kecewa... satu perasaan yang membuatkan manusia rasa lemah.. kadang2 tanpa kite sedar, kite sering mempersoalkan "kenapa semua bende nie jadi pada diri aku?" tapi pernah tak kite sedar ini semua adalah ujian dari Allah..

ye, kite sedar ini ujiannya.. tapi dibibir je kite sedar.. hati??? bagaimana pula dengan hati?? adakah kite benar2 menerima dugaan ini dengan redha??

saya tahu mungkin susah sangat untuk mengubati hati yang sedang kecewa ni... tapi kita kene ingat, ape yang kite miliki didunia ini, ini semua hanyalah pinjaman... kita juga mudah mengalah dengan dugaan yang datang...
sekali kita kecewa tak bermakna kita akan kecewa lagi nnt..

Allah datangkan ujian tu adalah untuk menguji kekuatan hamba-Nya.. Alangkah indahnya kalau dapat kita fahami bahawa setiap inci ujian yang kita alami adalah sentuhan kasih sayang daripada Allah... Subhann Allah..

dalam sedar atau tidak, Allah mendatangkan kepada kita seseorang yang amat kita sayangi dan cintai.. sehinggakan kita leka... Allah tarik "seseorang" itu semula, bukan sengaja untuk menyakiti kita, tapi adalah untuk menyedarkan kite..

pernah ke kite sedar.. dalam asyik kite bercinta, kite melupakan Allah.. walaupun solat tak tinggal.. tapi hati kita semakin jauh dari Allah.. kenapa kita terlalu kecewa apabila ditinggalkan manusia.. kenapa kite tidak kecewa sekiranya Allah melupakan kita.. Naaaa disitu jawapan dia.. kite tak sedar. apabila kite mencintai seseorang tu, kite meletakkan cinta manusia lebih tinggi berbanding cinta kita terhadap Allah.. 

Allah menarik semula bukan untuk menyakiti kita.. tapi untuk kite sedar.. dan kerana Allah menyayangi kite.. Allah tak nak kite lupakan dia.. kite terlalu leka dengan duniawi hingga lupa dimana kita harus letakkan cinta kita terhadap Allah... 

memang cinta terhadap manusia itu perlu.. tapi Cintakan Allah dulu barulah mencintai manusia.. perbaiki cinta kita terhadap Allah dulu.. kita menangis siang malam kerana kehilangan cinta manusia, tapi pernah ke kita menangis siang malam kerana menginsafi diri kita?

kite membazirkan masa kita memikirkan manusia yang tak kan pernah faham kite sedangkan Allah sentiasa ade dengan kite.. 

memang manusia ade perasaan, perasaan kecewa, suka dan sebagainya.. tapi ade had kite nak kawal perasaan kite tu.. jangan sampai "over".. Allah ciptakan air mata.. boleh menangisi, tapi jangan terlalu "over".. kembalilah pada Allah.. memang menangis itu elok.. kerana saat bibir dan hati tidak boleh berbicara, air mata sahaja lah pengubat hati... 

lindungilah kesedihan dengan semyuman, meskipun dihati penuh kedukaan.. kerana ketabahan menghadapi dugaan menunjukkan kita mempunyai iman... walau sesusah manapon hidup yang dilalui, biarlah tetap teguh iman dihati.. jangan sesekali mempersoalkan mengapa diriku duduga begini dan begini... letakkan harapan kite sepenuhnya kepada Allah.. kerana Allah tidak akan sesekali mengecewakan hambanya.. manusia itu sering mengecewakan.. tapi Allah tidak.. 

"standing alone doesn't mean i am alone.. it means im strong enough to handle things all by myself.. Allah is always by my side.. in syaa Allah..